Isnin, 1 Januari 2018

2018-New chapter

2017 sudahpun melabuhkan tirainya dan kita sudahpun memasuki di tahun baru iaitu 2018. Seringkali aku tertanya-tanya apakah pencapaian yang aku peroleh sepanjang 2017. Tidak banyak yg dapat kubanggakan dan juga tidak sedikit yg dapat ku kecapi. Suka dan duka sering berganti. Hujan dan panas turur berlalu. Apa pencapaian yg ku perolehi sepanjang tahun 2017 ialah mendapat pekerjaan baru, dari seorang barber ke ejen takaful. Ia tidak semudah yg disangka. Ia memerlukan kecekalan hati. Cemuhan dan cacian menjadi makanan harian. Mentaliti sesetengah daripada org kita boleh dikatakan agak kolot. Mungkin ia, ataupun sesetengah pernah menjadi mangsa janji manis daripada ejen sebelumnya. Apa yang aku perhati, banyak ejen takaful yg berjaya dan kaya raya. Seringkali ku tertanya-tanya, nampak mudah mereka untuk closed deal dan bagaimana mereka boleh closed sehingga ratusan ribu ringgit, dan ada juga yg closed almost rm500k atau hampir setengah juta. Tahniah  diucapkan.

Di Prudential aku bernaung dibawah agensi bumiputra. Banyak yg aku belajar disini. One of many things yg aku belajar ialah 'believe' system. And power of 'visualize. Mereka mengajar betapa hebat tentang visualize. Pasti anda tahu bukan? Persekitaran ditempat kerja baru amat positive. Cara otak mereka berfungsi atau berfikir, berbeza dengan orang yang selalu ku temui. Mereka tidak lokek dengan Ilmu pengetahuan. Mereka banyak membantu dan mengajar. Benarlah apa yg kudengar dan kubaca sebelum ini, mentaliti business/ usahawan berbeza daripada pekerja yang makan gaji.

Apa azam tahun 2018? Tidak banyak, hanya 3 perkara, iaitu bangun waktu subuh. Kedua ialah menulis atau membaca at least 1 muka surat. Dan yg terakhir, biarlah rahsia. Semoga dengan tahun baru ini, kita menjadi  orang yg positif dan banyak kebaikan. Mudah-mudahan.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Favorite

Panjang seluar ary- 36 110/ 70 17 - tayar motor favorite Ary